/ Företaget

BerÄttelsen oM en myT

FRÅN FLYGTEKNIK TILL HUSVAGN

1961 : FRÅN FLYGTEKNIK TILL HUSVAGN

Den franska flygplanstillverkaren Sud Aviation utökar sin verksamhet med att tillverka husvagnar och skapar S.E.M.M. (Europabolag för mobil utrustning) i Trignac i östra Frankrike. Företaget skickar ett team till USA för att studera den etablerade serietillverkningens olika former och tekniker, vilket förklarar den amerikanska stilen på logotypen och de första modellerna. Då de är kända för sitt bästsäljande flygplan ”Caravelle” är det givet att husvagnen får namnet CARVELAIR.

1962 : ALOUETTE: DEN 1:A STORA FRAMGÅNGEN

CARVELAIR återanvänder namnet på den framgångsrika helikoptern Alouette och presenterar två nya husvagnsmodeller i oktober 1962. Succén är omedelbar. Alouette blir snabbt en karakteristisk modell som utvecklas under årens gång. I en reklam prisas redan vikten på en CARVELAIR: när låg vikt och lågt pris väger tungt …

1968 : STÄNDIG INNOVATION

CARVELAIR presenterar LANGUEDOC, den första husvagnen med stötdämpare med luftfjädring. Varumärket etablerar sig därmed som en referens på marknaden.

1974 : NYA TIDER … I ARDÈCHE!

TRIGANO förvärvar S.E.M.M. och inviger den nya fabriken i Tournon-sur-Rhône i regionen Ardèche (Frankrike). Två år senare har vi 800 anställda och tillverkar 10 000 CARVELAIR per år.

1985 : MOBILE CAR: « VÅGA TÄNKA ANNORLUNDA »

Medan husbilsmarknaden fortfarande är tillgänglig för ett fåtal med tanke på priserna skapar CARVELAIR rubriker genom att erbjuda en husvagn med samma autonomi som en husbil

1989: BAMBA: JA TILL EN MODERN INREDNING!

I en tid då sammetstyger och mörka möbler finns överallt förnyar CARVELAIR marknaden genom att erbjuda ett sortiment av ljusa interiörer, vitfärgat trä och moderna tyger.

1992 : PALMA: DEN FÖRSTA LÄTTA OCH EKONOMISKA HUSVAGNEN

Med målet att göra husvagnar tillgängliga för alla budgetar utvecklar CARVELAIR en husvagn som är lättare (inte nödvändigt med en kraftfull bil) och billigare. Perfekt att använda på sommaren.

1997 : ODYSSEA: RUNDA FORMER OCH ELEGANS I SERIE

CARAVELAIR fortsätter att sticka ut genom att ersätta de klassiska kantiga salongerna med rundade attraherar och moderna möbler som attraherar inredningsfantaster

2012: SERENITY: LOFT-ANDAN

Med anledning av sitt 50-årsjubileum har CARAVELAIR organiserat ett evenemang med den här husvagnen som verkligen tillfredsställer alla krav
på livsmiljö. Förutom själva designen, utmärker sig SERENITY även med XL Freeze, en revolutionerande kyllåda som fortfarande används idag

2019 :IRP: EXKLUSIV TEKNIK

CARAVELAIR tar ett steg längre genom att erbjuda ett unikt koncept
som innebär bättre isolering, högre motståndsförmåga och ökat skydd

2024 : En ny bÖrjan

«Innovation är det som skiljer en ledare från andra» sade Steve Jobs … I årtionden har innovation varit utmärkande för CARAVELAIR och det är något vi aldrig kommer att ändra på! När det gäller allt annat är det bara att ta del av vår nya logotyp och våra nya inredningar. Vi erbjuder till och med en ny karossfärg som aldrig tidigare har skådats på husvagnsmarkanden.

När lätt är rätt

Jämför